Einde vakantie... Tijd voor actie! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu Einde vakantie... Tijd voor actie! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu

Einde vakantie... Tijd voor actie!

Door: ferdi & eSs..*

Blijf op de hoogte en volg Ferdi en Esmeralda

09 April 2016 | Peru, Cuzco

Wat nou vakantie, de wekker staat gewoon om 2.30u!
We liggen al vroeg op bed, maar we voelen beiden aan dat er van slapen niet veel terecht komt.
We beginnen deze excursie dan ook met max. 2u geslapen te hebben. Wij zijn vandaag de fitsten dus niet. Na zo'n 3uur hobbelen en slingeren door de bergpassen komen we in een ieniemienie dorpje aan, waar we een ontbijtje krijgen. De zon is inmiddels ook wakker geworden en straalt haar licht over prachtige bergterrassen waar men veelal quinoa teelt. We moeten nog een eindje rijden naar de vallei waar we de condors kunnen spotten, onderweg stoppen we bij verschillende uitzichtpunten.
Rond half 9 staan er ineens een heleboel mensen met rugzakken en grote camera's ('toeristen') op de uitkijk; ja hoor, we zijn bij de vallei waar voornamelijk in de ochtend en namiddag vele condors vliegen.
We hoeven dan ook maar even te wachten en daar zien we de eerste condor al aan komen zweven. De spanwijdte van de vleugels is zo'n 3 meter en dat is echt enorm!
We noemen het zweven, omdat ze hun vleugels niet echt gebruiken (kost vanwege de grootte teveel energie). De condors worden in de lucht gehouden door de opkomende warmte in de vallei; de thermiek draagt hun dus als het ware.
Na een uur genoten te hebben van deze geweldige beesten, maken we ons weer gereed voor de terugweg.
We hebben weer een paar stops onderweg, waarbij we de mogelijkheid krijgen om cactusfruit te eten. Een vrucht die aan de cactus groeit. Als de schil eraf is lijkt het op een soort kiwi, maar de smaak is echt superzuur!! Ook zien we vicuna's en alpaca's, leuk om ze van zo dichtbij in het wild te zien.
Na weer uren hobbelen en slingeren komen we eindelijk weer aan in Arequipa; we zijn kapot! Gelukkig hebben we hierna nog een dagje 'niks doen' gepland en dat komt ons goed uit.
Wel pakken we die avond de nachtbus naar Cusco. We hebben de meest luxe versie geboekt; en hoewel de stoelen 'business class' zijn, merken we verder weinig verbetering tov de vorige busritten die we hebben gemaakt.
Van slapen komt dus niet echt wat terecht en na vele gebeden zijn we blij als we na zo'n 10 uur jakkeren door de bergen veilig en ongedeerd aankomen in Cusco.
We laten ons als 2 duffe konijnen naar ons hostel chauffeuren en hoewel het nog vroeg is mogen we toch al inchecken en zijn we heel blij met het bed wat er op de kamer staat!
We willen snel nog even een paar uurtjes slapen, want direct de stad verkennen vraagt om wat meer energie met de smalle steile straatjes die rondom ons hostel liggen. Maar als we net willen gaan liggen krijgen we het heuglijk bericht dat we oom en tante zijn geworden van Céline! Ferdi's zusje is die nacht bevallen van een dochtertje en gelukkig maken moeder en dochter het goed! Dus toch maar even facetimen met de familie om onze nieuwe aanwinst te aanschouwen en met dit vrolijke nieuws vallen we in slaap.

Omdat we pas over 7 dagen de Inca Trail gaan lopen, blijven we al die tijd in Cusco om ons lichaam goed te laten wennen aan de hoogte (3200mtr); hierdoor wordt het lopen van de trail hopelijk íets makkelijker... We vermaken ons met wandelingen door de stad, bezoekjes aan de locale markt San Pedro (denk aan 'verse' vissen,- en varkenskoppen enzo..:)), en ook aan de vele kerkjes die hier staan. Deze zijn van binnen allemaal rijk versierd met beelden van onze Here Jezus, Maria, de patroonheiligen van de betreffende kerk en vele altaren en enorm grote beschilderde doeken. Soms mooi om te zien, soms ook een beetje vreemd in onze ogen. Verder zien we een MC! en KFC en eten hier af en toe een lekkere snack (goed voor de beurs aangezien een compleet menu omgerekend nog geen €3,- kost :)). Maar we hebben ook heerlijk Peruviaanse gerechten gegeten zoals lomo (biefstuk) of heerlijke Pork belly. Na wat buikproblematiek die we ook hebben gehad, gaat het de laatste dagen al wat beter.

En dan is het zover: de avond voordat de Inca Trail van start zal gaan. We hebben zojuist een briefing gehad over de route die we gaan lopen en wat allemaal mee te nemen. We zijn met 17 personen en de gemiddelde leeftijd is rond de 24 jaar. Wij zijn zo'n beetje de oudste maar wel de enigen met het meest luxe pakket. Zo hoeven we niet onze slaapzak en matras te dragen, krijgen we echte wandelstokken te leen en mogen we ook nog eens zo'n 2 kg persoonlijke spullen uit handen geven aan de dragers. Na een energierijke maaltijd chez Macdo, tassen inpakken en een warme douche is het tijd voor ons om te gaan slapen. We hopen jullie over een kleine week weer even te spreken, want jullie zullen begrijpen dat de Inca Trail geen wifi hotspots herbergt. Groetjes vanuit Cusco en tot snel

• 09 April 2016 - 19:10

Trudi:

Wat leuk en voor een deel ook herkenbaar om jullie verslagen te lezen. Jullie lezen deze reactie pas als je weer terug bent van de Inca trail. Hopelijk is het dan allemaal toch een beetje meegevallen. In ieder geval de laatste dag is geweldig. Niet meer stijgen en de prachtige natuur van het nevelwoud. En natuurlijk als klap op de vuurpijl op de 4e ochtend Macchu Picchu. Het zal wel afkicken worden na al die tijd om weer te gaan werken. Veel plezier nog.
    groetjes,
    Trudi

• 09 April 2016 - 19:13

Carolien Poort:

Leuk om weer wat van jullie te lezen. Gaaf hoor, veel succes et de Inca Trail. Ben benieuwd hoe de Dead Womans Pass was. Hoop dat de lichamelijke ongemakken ivm de hoogte deze keer meevallen.
    Jullie huisje stond er gisteren nog mooi bij, PF en ik fietsen terug uit het dorp en gingen even langs pa en ma, toen je broer speciaal even de route langs jullie huis nam, terwijl ik de andere weg nam. Eenmaal samen was dat vlgs hem, omdat hij ff moest checken of alles er goed uit zag ;-) Hartelijke groet, Caro