Antartica - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu Antartica - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu

Antartica

Door: Ferdi en Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Ferdi en Esmeralda

28 Februari 2016 | Argentinië, Ushuaia

" Good morning penguin peepers, good morning. This is your 6.30 am wakeup call. Breakfast is served within half an hour and after that we'll have a lovely day at Antartica!"

Yes! Antartica, wat een prachtig beeld hebben we vandaag van dit continent gekregen. Na 3 dagen geleden te zijn vertrokken vanuit Ushuaia, hebben we het ijzige werelddeel bereikt. De afgelopen dagen hebben we gelukkig niet al te veel last gehad van de zee. Ondanks dat we 'the Drake Passage' moesten passeren, was de zee heel rustig voor zijn doen. Hopelijk is dat ook wanneer we weer terug gaan. Maar het schommelen maakt je toch wel misselijk en vooral de tabletten werken bij Esmeralda niet zo goed, dus dag 2 naar de arts hier aanboord. Na een kort gesprek krijgt ze een scopelamine pleister opgeplakt en langzaam gaat het beter. De dagen op het schip hebben we doorgebracht met lezingen over de activiteiten die we kunnen gaan doen zoals kayakken,snowshoeing,pinguins spotten en zelfs camperen op het ijs! Super gaaf allemaal, maar aangezien we last minute geboekt hebben staan we helemaal onderaan de lijst, dus nu moeten we nog zien of we het wel allemaal kunnen gaan doen. Het is tenslotte Antartica en ondanks de zomer kan er wel eens snel een sneeuwbui en harde wind opsteken. Ook krijgen we 3dd een maaltijd en dat is echt niet slecht! We worden zelfs bediend en dat voelt alsof we in een 4 sterren hotel zitten. Keurig verzorgd en goed eten. Ondanks dat het een Nederlandse firma is die deze expeditie organiseert, hebben ze geen frikandellen aanboord. De hotel manager vindt het ook spijtig, daar hij zelf ook graag één zou lusten.

Maar goed, het gaat om antartica en vandaag dus de eerste landing gehad! Echt geweldig! We kwamen aan land (eigenlijk ..island) bij een pinguin kolonie met de meest voorkomende pinguins die je alngs de kust van Antartica ziet, namelijk de Gentoo pinguins. Heel leuke grappig beestjes die rustig blijven zitten als je aaankomt wandelen. Je kunt ze bijna aanraken maar dat werd ten strengste verboden door de het expeditieteam! Minimaal 5 meter afstand houden. Maar sommige pinguins zijn zo nieuwsgierig dat ze vanzelf op je afstappen en je moet uitkijken dat wanneer ze zich omdraaien je niet een klodder faeces over broek krijgt gespoten. Het zag er vredig uit met alles jonge beestjes die hun ouders lastig vielen zodra ze uit de zee kwamen. Wat we ook zagen was dat een van de jonkies direct door een grote zeevogel uit de kolonie werd meegetrokken en werd opgegeten. Tja.. Dat is de natuur. Ook waren we getuige van een grote ijsberg die in stukken brak. Boven zee zie je zo'n 20% van de ijsberg, de rest zit onder water; en dat hebben we gezien! Doordat er een deel van de ijsberg af brak, kantelde het hele gevaarte waarna er na een tijdje opnieuw een deel vanaf viel. En als zo'n ijsbrok in het water valt, maakt dit een enorm lawaai; heel gaaf om te zien en horen:). Verder hebben we in zo'n 2u tijd zoveel mogelijk fotos gemaakt, waarna we weer in de Zodiac (rubber motorboot) stapten en weer terug naar ons cruiseschip voeren; op naar de lunch! En daar hadden we wel zin in!:)

Na de lunch ons tweede uitstapje. Ditmaal een klim naar den top van... Island. Waar we opnieuw pinguins konden zien en vanaf de top een prachtig uitzicht over de baai hadden. Het grappige is dat de pinguinkolonies allemaal vreselijk naar poep ruiken. Zelfs voordat je aan land komt, is de lucht al mijlen ver te ruiken. Maar eenmaal bij de pinguins aangekomen valt het qua geur op zich wel mee, maar loop je wel door drassige poeppartijen. Daarom worden we ook elke keer nadrukkelijk verzocht, om na het bezoek de schoenen en broekspijpen goed schoon te maken. Ja de poep zit echt overal! Die lucht wil je niet in je slaapcabine hebben. De activiteiten worden door echte outdoor gidsen begeleid. De een doet duiken, de ander moutaineering, kayaking en zelfs skieen. We hebben een systeem aanboord dmv een tag omdraaien als je van boord gaat en weer terug draaien als je aanboord bent. Zo kunnen ze zien of iedereen er is als het schip naar zijn volgende bestemming gaat ( natuurlijk wel samen met andere checks, want tags omdraaien wordt wel eens vergeten) .

maandag 22/2
We hebben een Argentijns onderzoekscentrum bezocht op het vaste land van Antartica bij Brown station. Het wordt bemand door 4 personen die er onderzoek doen. Ons schip had wat voorraad aanboord die we voor hen hebben achtergelaten.
Daarna deden we ons best om door de dikke lagen sneeuw de top van de berg te bereiken; vanaf hier een prachtig uitzicht over de zee met haar ijsbergen, gletsjers en losliggende ijsscherven. De afdaling ging vrij snel; op de billen en ROETSJ naar beneden, als een kind zo blij!
Ook hebben we vandaag een zodiac cruise gemaakt door de wateren en dan zie je de mooie ijsbergen van dichtbij. Ook de gletsjers zijn dichter te benaderen, maar we houden toch enige afstand vanwege het instortingsgevaar. Een zeehondje kwam nog even gedag zeggen; maar voordat we haar goed en wel op de foto kregen was ze alweer verdwenen.
Vervolgens weer terug aan boord van het grote schip voor ons lunchbuffet. Toen we weer een beetje opgewarmd waren maakten we ons weer klaar voor de volgende landing. De middag bestond uit nog een zodiaccruise en daarna een snowshoehike:) erg leuk! Met een soort van halve skis onder je voeten klim je de besneeuwde berg op, om er vervolgens aan de andere kant weer af te glijden:)
Het weer was vandaag prachtig! De zon scheen volop, waardoor de sneeuw nog witter werd en de ijsbergen hun prachtig blauwe kleur heel mooi uit kwam.
Om deze geweldige dag af te sluiten werden we verrast door een BBQ op het dek van ons grote schip, hmmm! Heerlijk en supergezellig:)
Nu snel slapen, want morgen worden we weer om half 7 gewekt, om opnieuw zo lang mogelijk te genieten van het landschap hier op Antartica. En morgenavond gaan we kamperen in de sneeuw....!

Dinsdag 23/2
We worden weer vroeg gewekt, zodat we na een goed ontbijt weer een landing kunnen maken op Antartica.
Het is vandaag een bewolkte dag. De zon laat zich nauwelijks zien en het voelt aan alsof het -5C is, maar eigenlijk is het net boven 0 graden.
We worden weer meegenomen in de zodiacs en varen langs de ijsbergen, ieder in zijn eigen grootte, vorm en kleur. We meren aan bij een pinguinkolonie waar ook een grote zeehond lekker een dutje ligt te doen. We kunnen heel dichtbij komen en het beestje blijft ongestoord liggen. Even verderop liggen resten van een walvis. Vroeger waren hier veel walvisvaarders die de walvissen aanland brachten, het vlees van de botten sneden en in kleine stukjes verpakten.
Daarna gaan we naar Port Lockroy; een leuk souvenirwinkeltje, postkantoortje en museum op het land. Hier krijgen we dan eindelijk de Antartica stempel in ons paspoort:). Dit is het eerste Britse onderzoekscentrum (Base A), wat op Antartica is neergezet. Ze deden onderzoek naar de atmosfeer, de pinguinkolonies, zeedieren en gletsjers. Het museum laat nog oude keuken, badkamer, radiokamer en eetzaal zien.
Inmiddels is het alweer lunchtijd en dus ook weer tijd om wat op te warmen. Want zonder de zon, voelt het toch een stuk kouder hier op Antartica.
We varen een stukje en komen uit bij een mooie witte heuvel die we beklimmen met onze snowshoes, een prachtig uitzicht wacht op ons als we boven aankomen. We zien dat de moutaineers en de ski-mountaineers een stuk verder omhoog klimmen en vanaf een aardige hoogte naar beneden skieen en afdalen. We blijven nog even op een rots bij de pinguins zitten en kijken hoe de jonkies de ouders continue om voedsel vragen.
Die avond is het dan eindelijk zover, we gaan kamperen! Alleen de weersvooruitzichten zijn niet zo gunstig... Er wordt een harde wind voorspelt en dat kan ervoor zorgen dat we mogelijk niet kunnen kamperen. Het wordt dan te koud en sneeuw en regen wil je niet hebben. Om 19:00 uur komt dan toch de boodschap dat we kunnen gaan! Het wordt kouder dan de vorige nachten, maar de crew heeft een baai gevonden waar we beschut liggen tov de wind. Om 20.30 stappen we in de zodiac om aan wal te gaan. We krijgen een grote tas met daarin 2 slaapzakken en een waterdichte hoes met opblaasmat mee. Belangrijk is om geen sneeuw in je slaapzak te krijgen anders kun je het heel koud krijgen. Maar dat gaat gelukkig goed. We graven eerst een paar cm sneeuw weg en maken een soort kuil waarin we met onze slaapzak gaan liggen. Omdat we onder het sneeuwoppervlak liggen, moet dit ons ook beschermen tegen de wind. De crew maakt een toilet klaar en als iedereen een plekje heeft gevonden maken we nog een kleine wandeling om vervolgens in de slaapzak te kruipen en 'bloot' onder de sterrenhemel te gaan liggen. Het was heel bewolkt, dus de sterren konden we niet zien, maar het is eigenlijk verrassend licht. De maan scheen door het wolkendek heen en doordat de omgeving grotendeels wit was, kon je duidelijk de omgeving zien. En nu... Slapen... In een slaapzak die krap zat, waar je niet of nauwelijk in kon draaien, geen kussen en hoofd buiten je slaapzak waarlangs de wind je gezicht streelde, nou ja eerder geselde. Esmeralda had hier blijkbaar geen last van, maar ik kroop helemaal in de slaapzak om mijn gezicht uit de wind te houden. Verder sliepen we 5 meter van pinguins vandaan die blijkbaar geen slaap nodig hadden. De hele nacht liepen ze geluiden te maken en dan hoorde je weer vogels krijsen en in de verte hoorde je het bulderen van vallend ijs dat in het water terecht kwam. Al met al geen stilte. Maar de meegenomen oordopjes kwamen goed van pas.
Uiteindelijk vielen we in slaap en werden de volgende ochtend (5u!) gewekt door de crew. Het was steenkoud om uit je slaapzak te kruipen, aan te kleden in de koude wind en je spullen in te pakken. We werden snel met de zodiac naar het schip gebracht waar we konden opwarmen. We hadden toch nog zo'n 5 uur geslapen en moesten nu snel ontbijten want op ons programma stond voor die dag: kayaking! Daar hadden we naar uit gekeken.

Woensdag 24/2
Na het ontbijt dus snel naar de bar waar we instructies kregen over het kayaken. Daarna omkleden in het mooie kayakproofpak. De kayak's werden het water in gehesen, maar halverwege werd de hele kayaktour gecancelled. Er stond een harde wind en het was daarmee erg koud. Daarom vonden we het stiekem niet heel erg dat het gecancelled werd, hopelijk krijgen we nog een kans als het weer wat verbeterd is. We stapten met de andere passagiers in een zodiac en kwamen aan bij een eiland waar ze een mooi pad hadden bedacht naar een uitzichtpunt. De pinguinkolonie hier had een mooie 'penguin highway'. Dat is een route die de pinguins zelf hebben gemaakt om zo snel naar het water en weer terug naar de kolonie te kunnen lopen. Op het land lopen deze dieren echt heel onhandig, vallen regelmatig en onstaan er geregeld files op de highway als er eentje besluit om zijn behoefte eventjes te doen. Langs de kant van de snelweg staan skewers oftewel een roofvogel soort die het hebben gemunt op jonge pinguins die net even niet opletten en dan letterlijk levend worden opgegeten als ze worden aangevallen. Maar over het algemeen blijven de pinguins bij elkaar en moeten de skewers opzoek naar andere maaltijden.
Sommige gasten hadden bedacht om een plons (polar plunch) in het koude water te doen, ons niet gezien!
Die middag na de lunch ( ja we eten ons hier echt rond!), werd het weer niet echt onze vriend. We hadden al geluk dat we elke dag iets konden ondernemen tot nu toe, zowel 's ochtends als 's middags. Maar deze middag werd het een beetje onstuimig. De wind werd sterker en ondanks dat we weer onze wetsuit hadden aangetrokken voor een kayak avontuur, ging het wederom niet door. Trouwens alle activiteiten werden afgelast omdat het ook voor de zodiacs te gevaarlijk was om het water op te gaan. We kregen een lezing over walvissen en daarna was het Happy whale hour in de bar, die we niet aan ons neus voorbij lieten gaan ;). We gingen even naar het dek en een kwartier later zagen we een grote school orka's voorbij zwemmen. We hadden al eerder hier en daar een walvis gezien, maar de afstand was te ver. Nu zwommen deze prachtige beesten vlak voor onze boot. Iedereen stond op het voordek om foto's te maken en te kijken hoe ze een humpback whale aan het achtervolgen waren. Er zwommen een paar kleine orka's mee en de wildlife expert zei dat het mogelijk een training was voor de kleine orka's om in een groepsformatie een aanval uit te voeren. De humbackwhale lieten ze in leven en ze vervolgden hun weg. Dat was een gaaf gezicht om zoveel orka's bij elkaar te zien. Die grote puntige rugvin uit het water te zien steken en de witte vlekken achter hun ogen. Fantastisch!

25/2 donderdag
Alweer de laatste dag dat we hier op het ijzige continent zijn. Het is heel zonnig deze ochtend en omdat we 's middags al richting ' The Drake Passage' vertrekken moeten we vroeg op (6u gewekt en een half uur later zitten we zonder ontbijt in de kayak). Het avontuur gaat eindelijk beginnen! De hele groep is enthousiast en ondanks het vroege tijdstip hebben we er allemaal zin in. De bemanning heeft alles voorbereid en varen met de zodiac naar een beschutte baai waar we vanuit de zodiac de kayak instappen. Wij gaan als eerste het water op en zien direct een heel aantal zeeleeuwen lekker op het land liggen slapen of spelen. Een paar nieuwschierige zeeleeuwen komen het water in om te kijken wat wij doen en ze beschermen hun eigen territorium. Een eindje verder zien we voor het eerst chinstrap pinguins op een rots zitten. We peddelen een tijdje en zien de zon verder opkomen en sommige ijsbergen veranderen deels in een heldere licht blauwe kleur. Super mooi om te zien. Sommige ijsbergen zien eruit als eilanden, heel groot en rijzen statig op vanuit het water. Soms zie je zeehonden of pinguins erop zitten. Ijsbergen kunnen ineens uit elkaar vallen. Dat komt omdat het zoute water van de zee, het ijs van binnenuit afbrokkelt waardoor er gaten ontstaan en door het grote gewicht de stabiliteit weg valt. De ijsblokken vallen in het water en zorgen voor grote golven. Daarom blijven de kajakkers normaal gesproken uit de buurt van deze ijs giganten. Maar omdat de duikers en hun zodiacs in de buurt zijn, wil de kayakgids het toch proberen om wat dichter bij de ijsberg te komen en dat was fantastisch! We moeten helaas terug naar de zodiacs om daarna terug naar het cruiseschip te varen. We krijgen aan boord nog wat broodjes aangeboden omdat we het ontbijt gemist hebben en gaan lekker chillen in onze eigen hut. ' s Middags varen we naar het noorden, de wateren van antartica uit. Op het laatste moment zien we nog 3 humpback whales voorbij zwemmen. De kapitein stuurt het schip langzaam in de richting van de walvissen en we kunnen ze goed bekijken. En dan vanuit het niets, springen ze uit het water en doen voor ons een ballet voorstelling. Alle drie springen ze uit het water en vallen op hun zijde terug in de oceaan. Een prachtig gezicht om te zien. Het ziet er speels uit en iedereen aanboord maakt foto's, staat te klappen en sommige laten een traan vanwege deze bijzondere gewaarwording. Wauw! Dit is echt zoals je ze ook op televisie ziet bij de documentaires van national geographic! We genieten nog na van deze waterdans en maken ons op om richting 'The Drake Passage' te gaan.

26/2 vrijdag
The Drake Passage, ziet en is ook kalm vandaag. Ondanks dat moeten we toch onze reistabletten innemen en Esmeralda is de dag hiervoor al naar de arts geweest om een scopelaminepleister te halen. Dit heeft echter nog niet geholpen en ze moest gisteren vroegtijdig het diner al verlaten. Deze ochtend gaat het al wat beter en het ontbijten gaat goed. We moeten nu nog 2 dagen reizen voordat we in Ushuaia weer aan wal kunnen gaan. We hopen dat het water en het weer niet al te onstuimig wordt en genieten na van de ervaringen en praten wat met andere passagiers. Conclusie is dat we Antartica niet met foto's mee kunnen nemen; het is echt een experience en feeling die je mee moet maken! In dit geval schieten foto's echt tekort. We zijn heel blij dat we deze cruise gemaakt hebben en hadden het echt niet willen missen. Dit was echt amazing!!
Zojuist krijgen we te horen dat we nog een excursie gaan doen, maar wat dan? We gaan een zodiac tour doen op The Drake Passage! Echt heel gaaf. Deze doorgaans ruwe zee, is nu zo kalm als een meer en we krijgen het groene licht van de kapitein om de zee op te gaan. Direct sta ik klaar om mijn spullen te pakken en na een paar controles van de crew, mogen de eerste passagiers in de zodiac stappen. Ik pak de 2e zodiac zodat ik helemaal voorop de boot kan zitten. De zee is kalm, maar om aanboord te stappen, vergt nog wel enige timing met de golfslag die de zee heeft. Maar als iedereen aanboord is, zoeft de zodiac weg. Esmeralda blijft liever aan boord van de Ortelius en zo denken nog wel meer passagiers. De bestuurder van de zodiac is zo enthousiast dat hij mag varen, dat hij met volle snelheid tegen de golven in stuurt. De zodiac schommelt heen en weer en ik ben blij dat ik vooraan zit en alles goed kan zien. Dan zien we ineens een pinguin opduiken. Het blijkt een keizerpinguin te zijn! Die hadden we nog niet gezien en iedereen maakt foto's. We blijven rondcirkelen rond de pinguin die af en toe onderwater duikt voor een hapje. Langzaam varen we weer terug naar het moederschip en de bestuurder waagt het om de Ortelius in te halen en voorlangs naar de gangway te gaan. Het overstappen gaat net zo makkelijk/moeilijk als 20 minuten geleden. Iedereen van de zodiac geeft elkaar de High-five en er wacht een lekkere kop warme chocolademelk met rum op ons op het helikopterplatform. De andere zodiacs druppelen langzaam binnen en de crew is helemaal door het dolle heen dat het ze is gelukt om in zodiacs over the drake passage te hebben gevaren. Wij vonden het allemaal geweldig! En ook onze biologen aanboord hebben genoten van de aanwezigheid van de keizerpinguin. Dit zijn heel grote beesten die je eigenlijk niet zover van de kust zou verwachten, dus het was een bijzondere ontmoeting.
Het diner werd opgediend en we konden aanschuiven. Nadat we wat kletsmajoors in de bar gesproken hebben, gaan we lekker slapen.

27/2 zaterdag
Onze laatste dag van de cruise. We blikken terug op een heel mooie reis met fantastische omgevingen, mooie dieren, leuke expedities en een luxe cruise. We moeten onze rubberlaarzen en reddingsvesten inleveren die we hadden gekregen aan het begin van de reis en we praten met wat officiers op de brug van het schip. Tijdens de reis heb ik een aantal keer met de stuurlui gesproken en ze zijn allemaal heel vriendelijk en leggen graag uit wat de instrumenten en knopjes op brug voor functie hebben. We krijgen nog een verrassing. We mogen van de Chileense autoriteiten dicht langs de kust van Vuurland varen. We zien de ruige bergen voor ons opdoemen en als we dichterbij komen, zien we meer en meer zeevogels. Grote albatrossen, maar ook kleine zwaluwsoorten. Er staat een monument op een van de rotsen, die voor de verdronken zeevaarders is opgericht. We varen door en naderen langzaam Ushuaia. We dineren nog een keer en hierna krijgen alle medewerkers en de crew van de passagiers een hartelijk applaus voor hun gedane diensten. We krijgen nog een certificaat uitgereikt dat we voet hebben gezet op Antartica. Nu nog een nacht slapen en dan van boord.

28/2 zondag
Na een smakelijk ontbijt zetten we weer voet op het vaste land; we zijn weer in Ushuaia.
Vandaag nog even een rustig dagje, morgen weer vroeg uit de veren, want we hebben ons busticket al gekocht voor de rit naar Puerta Natales en deze bus vertrekt morgenochtend om 7u! Naar verwachting komen we daar morgen rond middernacht aan en hopen dan de volgende ochtend naar National Park Torres del Pain te gaan.
Een prachtig natuurpark met vele bossen, dieren en bergen.
Daarna door naar de prachtige gletsjer Perito Moreno en vervolgens op naar de wijnstreek; Mendoza.

Groetjes,
De YellowOnes:)

Ps. We hebben onze fotocamera weer terug!!
Terwijl wij op Antartica zaten hebben de medewerkers van het hostel in Ushuaia hun best gedaan om de camera naar hier opgestuurd te krijgen.
Na heel veel over en weer contacten is het dan eindelijk gelukt!!

Ps2. Bekijk de fotos bij reisverslag Fin del Mundo.
We krijgen ze helaas niet onder deze blog geplaatst...
Die fotos blijven toch altijd een dingetje...

• 28 Februari 2016 - 16:30

Peter Reinie Koelewijn:

wAT BIJZONDER OM JULLIE REIS VERSLAG TE LEZEN DOOR EEN TIP VAN dANIELLE WIJ WENSEN JULLIE NOG EEN GOEDE TIJD EN EEN BEHOUDEN THUISKOMST.

OME PETER EN TANTE REINIE NUNSPEET

• 28 Februari 2016 - 23:56

Jesper De Graaf:

Jaloers hoor! Mooi dat jullie dit gedaan hebben!

• 29 Februari 2016 - 00:00

Henry:

Hey travellers,

Wat een leuke ervaringen doen jullie op. Ik denk dat ik het moet doen met jullie verhalen en vind het daarom leuk dat jullie iedere keer uitgebreid verslag doen van wat jullie meemaken. Veel plezier alvast in
    National Park Torres del Pain.

P.S. nog bedankt voor jullie kado wij hebben een hele leuke dag gehad zaterdag.

Gr.Henry

• 29 Februari 2016 - 09:21

Peter Frans:

Test reactie

• 29 Februari 2016 - 09:32

Peter Frans:

Hallo Ferdi en Es,

De vorige keren had ik een reactie gemaakt, maar op de een of andere manier zijn deze elke keer niet geplaatst, vandaar eerst een test.

Complimenten voor alle reisverslagen!
    Het is net of ik er zelf ook bij ben. (Gelukkig maar, want ik denk niet dat ik ooit nog een stap op Antartica zal zetten.)
    Ik denk dat de rum zeker van pas is gekomen, met al die koude ervaringen! Echter, zonder meer de moeite waard, als ik het zo lees.
    Ben zeker benieuwd naar de foto's!
    Binnenkort ook nog maar eens een film bekijken van Antartica.

Jullie hebben de vaart er wel in.
    Geniet ervan!

Vriendelijke groet,

Peter Frans

• 29 Februari 2016 - 13:05

Menny:

Hee es en Ferdi.

Wat een ontzettend leuk geschreven blog weer. Idd is het net als of ik er zelf bij ben.
    Zo wijs dat jullie zeehonden en al die andere dieren zo van dichtbij hebben gezien.
    Het lijkt mij wel ontzettend koud om daar te overnachten in de openlucht. Brrr. Dus vind het erg stoer van jullie, dat zal vast een enorm mooie ervaring zijn geweest.
    gaaf dat jullie nu weer een Antarctica stempel in jullie paspoort hebben.
    Dat postkantoortje dat ken ik van tv. Was een ren keer een natuurfilms over, leuk dat jullie daar zijn geweest. En dat jullie de punquinpoep lucht dan maar voor lief moesten nemen haha.
    Geniet maar van de verdere reis!

X men

• 01 Maart 2016 - 12:05

Gerina:

Hoi Es en Ferdi,
    Wat een geweldige ervaringen en ondernemingen doen jullie
    Super om dit alles te lezen. Had al even op Google afbeeldingen gekeken, maar
    foto's zijn altijd minder dan de eigen ervaring.
    Wij wensen jullie alle goeds voor de verdere reis en zien uit naar jullie volgende blog

Groeten Ron en Gerina

• 01 Maart 2016 - 14:58

Peter&Rianne:

Wat moet Antartica mooi zijn als we dit zo lezen. Leuke manier van schrijven! Net of we het echt zo kunnen zien. Heel gaaf allemaal! Enjoy!

• 01 Maart 2016 - 19:34

Paula En Eric:

Buenos dias Esmeralda en Ferdi

• 01 Maart 2016 - 22:26

Paula En Eric:

Buenos dias Esmeralda en Ferdi,

Wat een belevenis op het koude ANTARCTICA brrrrrrrrrrrr
    en wat moet het toch mooi zijn om met je eigen ogen de helder blauwe ijsbergen te zien en het geluid te horen van afbrekende ijsbergen, dat alleen al lijkt ons zeer indrukwekkend.
    Laat staan het varen in een kajak op de open zee en het zien, horen en soms ruiken van zeer sterk riekende uitwerpselen van al die mooie en prachtige dieren. Spuitende orca's, dolfijnen en pinquins om jullie heen die slechts maar enkele meters van jullie vandaan zijn.
    En dan nog in de blote buitenlucht slapen op het ijs en in de sneeuw, wat een belevenis.
    Wie weet als het een keer ooit in Spakenburg weer gaat sneeuwen en vriezen kunnen jullie in jullie achtertuin deze ervaring nogmaals beleven ha ha hi hi.

Jammer dat jullie een klein beetje zeeziek zijn geweest en er gelukkig pleisters waren om het zeeziek zijn te verminderen. Dat jullie wat zeeziek zijn geworden verbaast ons niets met de landbenen die wij hebben. Maar zo te lezen was dit allemaal de moeite waard, Top.

We wensen jullie nog een goede reis en we hebben genoten van jullie reis verslag ANTARCTICA.

Lieve Groeten Eric en Paula

• 02 Maart 2016 - 02:41

Lia S (EMC):

Wat een fantastische, unieke reis maken jullie. Op naar de volgende avonturen zodat wij weer wat te lezen hebben. Geniet er verder van.

• 03 Maart 2016 - 14:31

Marleen Segers :

Hoi hoi,

Wat een gave verhalen om te lezen. Een uniek reis die jullie maken. Nog ontzettend veel plezier, maar dat komt wel goed denk ik.