Fin del Mundo! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu Fin del Mundo! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ferdi en Esmeralda - WaarBenJij.nu

Fin del Mundo!

Door: Ferdi e Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Ferdi en Esmeralda

15 Februari 2016 | Argentinië, Ushuaia

Deze blog schrijven we vanuit de zuidelijkste stad ter wereld; Ushuaia!;)
We hebben geprobeerd het kort te houden, maar hebben zoveel gezien, gedaan en beleefd dat het toch weer een heel verhaal is geworden;)

Allereerst bedankt voor alle reacties op ons vorige blog, superleuk!

De bus van Rio naar Iguazu hebben we overleefd, en omdat we het geld al genoeg laten vliegen, kiezen we ervoor een busticket te kopen naar Buenos Aires.
Maar voordat we daar zijn eerst onze avonturen in Iguazu, zowel in Brazilie als in Argentinie.

Nadat we in Iguazu Brazilie waren aangekomen zijn we meteen naar de watervallen gegaan.
Wat was dat gaaf! We hadden er al veel over gelezen en mooie plaatjes gezien, maar nu stonden we er zelf. Werkelijk fantastisch! Er ging ook een pad over het water zodat je recht voor een waterval stond wat een welkome afkoeling tot gevolg had, helemaal doorweekt!:)
Die avond hebben we gesmuld van de Braziliaanse BBQ (in een restaurant) waarbij ze iedere 3 min. naast he tafeltje staan met grote dikke lappen vlees aan een spies waar ze dan een stukje voor je vanaf snijden. Ferdi heeft zich deze avond vergaard aan orgaanvlees, tot het moment dat ik zei wat hij precies aan het eten was en de adertjes liet zien...

De volgende dag verzamelen we de eerste stempels in ons paspoort: saída Brasil en entrada Argentina.
Onze planning liep even anders toen we na 45min. door de hitte sjouwen met onze bigbackpacks erachter kwamen dat ons appartementcomplex onbemand was. Inchecken kon vanaf 14u; we moesten dus een uur wachten. Gelukkig was er wat schaduw, dus we zakten neer op straat om verplicht uit te rusten. Toen het bijna 14u was nog steeds geen beweging bij de receptie, maar een behulpzame voorbijganger leek de eigenaresse te kennen en belde haar voor ons op. Klein half uur later stonden we dan in ons geboekte appartement:) maarja, het was al 15u; dus om nu nog naar de watervallen te gaan... Of... Het was pas 14u! Argentinie en brazilie verschillen een uur van tijd!:) toen we hier achter kwamen hebben we snel onze spullen gepakt en hebben, zij het toch in vogelvlucht, de watervallen van Iguazu argentinie bekeken.
Het park is heel anders opgezet, veel groter; waardoor helaas veel tijd verloren ging en we dus alleen bij het mooiste punt zijn wezen kijken; maar wel weer enorm genoten.
Bij terugkomst weer wat kosten bespaard door gebruik te maken van de keuken in ons eigen appartement; er werd heus gekookt!

De volgende ochtend hebben we ons nog in Iguazu vermaakt door onder andere naar het drielanden punt te lopen; hebben we toch nog een glimp van Paraguay te pakken gekregen:) Na het eten van een heerlijk Italiaans ijsje maakten we kennis met de buschauffeur waar we de volgende 20uur aan overgeleverd waren.
Na een voorspoedige reis (iig voor Esmeralda; zij heeft alleen maar liggen slapen!;)) kwamen we aan in de wereldstad Buenos Aires.

Duidelijk een andere manier van leven/cultuur/luxe dan we in Brazilie zagen. Ook valt op dat veel gebouwen er Europees uitzien; 'zijn we wel nu in Buenos Aires of Madrid..?'
We slapen de komende 3 nachten in een leuk hostel. We krijgen zelfs een gratis upgrade naar de 'superior room' omdat de standaard kamers vol zijn.
Ferdi blijft aangeven dat het hem niet lukt om zijn gedachten op een rij te krijgen; het blijft chaotisch en rommelig voor hem; hij vindt het maar niks als dat ongeplande gedoe. Zijn uitspraak doet waarheid aan als blijkt dat onze camera in het appartement in Iguazu is blijven liggen...! NEEEE, daar zijn we nu ruim 20 busuren vandaan!!
Onze gedachten gaan op hol en we bedenken hoe we de camera weer in ons bezit kunnen krijgen. Teruggaan vinden we geen optie en daarom nemen we contact op met Marin en Jesper, waarvan we weten dat zij heel toevallig op dit moment ongeveer dezelfde reis maken en toeval wil ook nog dat zij op dit moment in Iguazu in Argentinië zijn!
Maar helaas, de camera lijkt niet gevonden...
Totdat ook Marin en Jesper in Buenos Aires aangekomen zijn; ze hebben een berichtje dat de camera gevonden is!:) Zij het een dagje te laat, we zijn natuurlijk superblij dat de camera (en eigenlijk nog blijer met de gemaakte foto's) weer terecht is! Komende dagen gaan we ermee aan de slag om de camera naar NL opgestuurd te krijgen...
Marin en Jesper; nogmaals superbedankt voor alle energie die jullie erin gestoken hebben;)

De eerste dag in Buenos Aires hebben we de stad zelf en een aantal kathedraals bekeken.
Die avond hebben we als het ware als Argentijnen doorgebracht; we hebben Tango dansles gevolgd en daarna konden we genieten van een dansoptreden van het danspaar wat 2e van de Europa is geworden bij de Tango kampioenschappen Wauw! Dit was echt een geweldige avond!!:)

De volgende ochtend knipperde bij ons beiden het lampje 'low-energy' en daar hebben we maar even gehoor aan gegeven, een dagje even niets doen, hmmm dat was best fijn!:)
Nouja niets... Dat kunnen wij misschien toch niet echt:p we waren inmiddels wel door onze schone kledingvoorraad heen, dus we maakten gebruik van de aanwezige wasmachine. 's Avonds zijn we naar het busstation gelopen en hebben we kaartjes voor de ferry gekocht om de volgende ochtend naar Colonia te gaan, zodat we de stempel van Uruguay in ons paspoort kregen:)
Om deze lazy day af te sluiten hebben we een echte Argentijnse steak (lomo) gegeten met daarbij een heerlijk Argentijns wijntje bij een blijkbaar populair restaurant; gezien we om 21u nog een uur moesten wachten op een vrij tafeltje en er om 23.30u nog steeds mensen binnen kwamen om te eten!
De volgende ochtend al vroeg op, het was een half uur lopen naar de haven en we werden er om half 9 al verwacht...
We hebben een leuke dag gehad in Colonia; een klein authentiek stadje in Uruguay.
Rond 23u waren we weer bij ons hostel, waar nog snel een taxi voor ons werd geregeld; want over een paar uur moesten we alweer richting het vliegveld.
Zowaar sliepen we de paar uur die we hadden gelukkig ook:)
De vlucht brachten we ook zo'n btje slapend door, dus dat ging lekker snel!

Na zo'n 5u in het vliegtuig gezeten te hebben moeten we even wennen aan de 'Nederlandse temperaturen'.
Puften we gister nog bij 36graden en snakten naar airco, lopen we nu in 6graden met een flinke koude wind en zijn we blij met ons fleecevest+windjack en verwarming:)

Maar... We zijn in de zuidelijkste stad ter wereld!!! Hoe gaaf is dat!!!
En zoveel mooie natuur om je heen!!! We kijken onze ogen uit en boeken ook gelijk nog een nacht in dit hostel bij nu we weten wat hier allemaal te doen en te zien is.

Het backpackersleven is nu echt begonnen; want vanwege de enorme prijzen hier slapen we in een slaapzaal, op een stapelbedje, met 4 andere reizigers op de kamer en maken we gebruik van gezamenlijke douche,- en toiletruimtes...
Even wennen, maar voor echte reizigers is dit soort onderkomens dagelijkse kost; dus waarom voor ons niet?:p

En we moeten zeggen; het is eigenlijk prima! We hebben afgelopen nacht heerlijk geslapen (of waren we gewoon ZO moe dat het niet uit maakte waar we sliepen?:p)
Ook hier maken we weer goed gebruik van de gezamenlijke keuken en hebben we een heerlijke pasta maaltijd voor onszelf bereid:)

Vandaag zijn we naar een super mooi natuurpark geweest waar we onze eerste echte hike hebben gelopen:) En de volgende stempel in ons paspoort: 'Fin del Mundo' (het einde van de wereld).
We genoten van prachtige vergezichten, bergen met besneeuwde bergtoppen, schelpenstranden met koel en helder water, en daarachter een ruig bos waar we creatief en actief onze route moesten vinden:)
Wat een prachtige natuur is hier!
Genieten,genieten,genieten!

We blijven hier nog een paar dagen omdat er veel te doen en te zien is.
Wat de volgende bestemming is, is nog onbekend...
Wordt het Antartica..!? We hebben ons erop verheugd en we zijn zo dicht in de buurt! We wisten dat het veel geld kostte, maar zoveel als dat we nu weten hadden we niet bedacht.
Of gaan we dit vanwege het zo enorme prijskaartje aan ons voorbij laten gaan... We denken er nog hard over na en zijn ook druk bezig om een betere deal te vinden...

Onze reis is dus voorlopig nog geen vakantie..;) we hebben genoeg te doen, maar tijdens dit alles genieten we enorm van alles wat we zien en mogen meemaken.

Aan jullie allemaal de groetjes van ons vanaf Fin del Mundo!

Ps. Op de laatste foto zie je de YellowAntarticaPinguins;
Deze foto is eigenlijk bedoeld voor de laatste blog; 'update', maar vanwege ik weet niet welke reden wil dat niet lukken.

• 19 Februari 2016 - 10:08

Mirjam Marinisen:

Hoi Ferdi en Esmeralda,

Heb net jullie blog geopend. Wat een leuk avontuur. Voorspoedige reis verder.Groetjes vanaf 10zuid.

• 19 Februari 2016 - 16:53

Peter:

Heej, wat een superleuk verhaal weer. Jullie maken ontzettend veel mee.. Weet niet wat ik lees allemaal haha.. En wat grappig dat jullie nog contact met Jesper en Marin hebben gehad. Enjoy!